Ford F-620

Merkki: Ford
Mallimerkintä: F620-172″/4370-57
Alustanumero: F60V5ABX-10390
– F60 = F600 Conventional (nokallinen ohjaamo)
– V = moottorikoodi O.H.V. 8 Cylinder – 239 cu. in.
– 5 = alustan vuosimallikoodi 1955
– ABX = alustatehdas (koodi kertoo valmistuspaikan)
– 10390 = alustakohtainen yksilöllinen valmistusnumero
– Lähteenä käytetty varaosakirjaa: Ford Truck-tough chassis and body parts April 1955
-Alustan kokoonpano on tehty Belgiassa. Yhdysvalloissa tehty varaosakirja ei tunnista koodia ABX (alustan kokoonpanotehdas Antwerpenissä Belgiassa), eikä myöskään mallimerkintää F-620. Arvelisin merkinnän F-620 siten tarkoittavan Belgiassa tehtyä F-600 -autoa.
Moottori: bensiini, 3,92 litrainen V8, EBW-tyyppi
Renkaat: edessä: 8.25 – 20, takana: 2 x 8.25 – 20

Rekisteröintipvm: 8.3.1957
Rekisteritunnus:
EZ-662 8.3.1957 Jäkärlän VPK, Maarian kunta
1990-luvulla myyty yksityishenkilölle
11.6.2023 lähtien omistus K. Puranen, Lahti (tällä hetkellä ei rekisterissä)

Korivalmistaja: K. Nummela Oy
Keskipumppu: Konrad Rosenbauer Kg
Vesisäiliön tilavuus: 1500 litraa
Paikkaluku: 1+6 (kuljettajan vieressä 1)

Korin mitat:
Etuylitys 1000mm
Takaylitys 2000mm
Akseliväli 4370mm
Pituus 7370mm

Auto on aikoinaan valmistettu Maarian kuntaan Jäkärlän VPK:lle.

Alunperin auton kyljessä ei ollut valkoista raidoitusta.

Fordin F-sarja (Full-size pickup truck) on Ford Motor Companyn vuodesta 1948 lähtöisin tuotannossa ollut mallisarja. Sarjan ensimmäistä sukupolvea valmistettiin 1948-1952 ja toista sukupolvea, johon tämäkin auto kuuluu, valmistettiin 1953-1956. Seuraajana oli sitten kolmas mallisukupolvi jne.
F-sarjan toista sukupolvea oli saatavilla F-100, F-250, F-350, F-500, F-600, F-700, F-750, F-800 ja F-900 -mallimerkinnöillä. Numerosarja liittyy ajoneuvon valittavissa olevaan suurimpaan sallittuun kokonaispainoon (GVWR Gross Vehicle Weight Rating). F-600 -mallin kokonaispaino oli 16 000 lb eli 7257kg.

Konepellin sivuilla olevaa Ford F-620 -merkkiä ei löydy Yhdysvalloista tehdystä varaosakirjasta, eikä siten ole varaosina saatavilla. Kaikki netistä tunnistamani F-620 -autot ovat olleet Keski- tai Pohjois-Euroopassa ja Yhdysvalloissa puolestaan F-600 -merkinnällä. Lisäksi kaikki nuo F-620 -autot ovat olleet toisen sukupolven F-sarjalaisia. Joitakin arvailuja olen löytänyt, että F-620 -merkintä liittyisi tuplaperään tai koulubussialustaan, mutta tuplaperä on ollut valinnaisvarusteena F-600 -malliin, eikä se ainakaan Yhdysvalloissa ole vaikuttanut mallimerkintään. Koulubusseille oli oma mallimerkintänsä ja mm. akseliväli oli erilainen, kuin näissä F-620 -merkinnällä olevilla autoilla. Myöskään maili- tai kilometrimittari ei asiaan ole vaikuttanut, sillä varaosakirjan mukaan Pohjois-Amerikassa on molempia ollut saatavilla F-600 -malliin. Edellä mainittujen asioiden perusteella arvelisin mallimerkinnän F-620 liittyvän siihen, että alustan kokoonpano on tehty Yhdysvaltojen ulkopuolella. Asiasta olisi mielenkiintoista kuulla lisätietoa.

Valokuvia korin kunnon kartoituksesta.

Vaikka vuodet ovat jättäneet jälkensä autoon, niin tärkeintä on että auto on edelleen olemassa! Autovanhus kertoo ennen entisöintiäänkin omaa tarinaansa menneistä ajoista: automerkistä ja aikakauden autoilusta, ajoneuvon suomalaisesta korityöstä ja ennenkaikkea palokunnasta, palokuntatyöstä ja palokuntaveteraaneista.