![](https://www.puranenmachinery.fi/wp-content/uploads/2023/08/Punaiset-masiinat_Logo.jpg)
Ford F-620
Merkki: Ford
Mallimerkintä: F620-172″/4370-57
Alustanumero: F60V5ABX-10390
– F60 = F600 Conventional (nokallinen ohjaamo)
– V = moottorikoodi O.H.V. 8 Cylinder – 239 cu. in.
– 5 = alustan vuosimallikoodi 1955
– ABX = alustatehdas (koodi kertoo valmistuspaikan)
– 10390 = alustakohtainen yksilöllinen valmistusnumero
– Lähteenä käytetty varaosakirjaa: Ford Truck-tough chassis and body parts April 1955
-Alustan kokoonpano on tehty Belgiassa. Yhdysvalloissa tehty varaosakirja ei tunnista koodia ABX (alustan kokoonpanotehdas Antwerpenissä Belgiassa), eikä myöskään mallimerkintää F-620. Arvelisin merkinnän F-620 siten tarkoittavan Belgiassa tehtyä F-600 -autoa.
Moottori: bensiini, 3,92 litrainen V8, EBW-tyyppi
Renkaat: edessä: 8.25 – 20, takana: 2 x 8.25 – 20
Rekisteröintipvm: 8.3.1957
Rekisteritunnus:
EZ-662 8.3.1957 Jäkärlän VPK, Maarian kunta
1990-luvulla myyty yksityishenkilölle
11.6.2023 lähtien omistus K. Puranen, Lahti (tällä hetkellä ei rekisterissä)
Korivalmistaja: K. Nummela Oy
Keskipumppu: Konrad Rosenbauer Kg
Vesisäiliön tilavuus: 1500 litraa
Paikkaluku: 1+6 (kuljettajan vieressä 1)
Korin mitat:
Etuylitys 1000mm
Takaylitys 2000mm
Akseliväli 4370mm
Pituus 7370mm
Auto on aikoinaan valmistettu Maarian kuntaan Jäkärlän VPK:lle.
Alunperin auton kyljessä ei ollut valkoista raidoitusta.
![](https://www.puranenmachinery.fi/wp-content/uploads/2023/08/Ford-F-620_EZ-662_03.jpg)
![](https://www.puranenmachinery.fi/wp-content/uploads/2023/08/Ford-F-620_EZ-662_06.jpg)
![](https://www.puranenmachinery.fi/wp-content/uploads/2023/08/Ford-F-620_EZ-662_08-1024x609.jpg)
![](https://www.puranenmachinery.fi/wp-content/uploads/2023/08/Ford-F-620_EZ-662_01.jpg)
![](https://www.puranenmachinery.fi/wp-content/uploads/2023/08/Ford-F-620_EZ-662_07.jpg)
![](https://www.puranenmachinery.fi/wp-content/uploads/2023/08/Ford-F-620_EZ-662_05.jpg)
![](https://www.puranenmachinery.fi/wp-content/uploads/2023/08/Ford-F-620_EZ-662_11.jpg)
![](https://www.puranenmachinery.fi/wp-content/uploads/2023/08/Ford-F-620_EZ-662_04.jpg)
Fordin F-sarja (Full-size pickup truck) on Ford Motor Companyn vuodesta 1948 lähtöisin tuotannossa ollut mallisarja. Sarjan ensimmäistä sukupolvea valmistettiin 1948-1952 ja toista sukupolvea, johon tämäkin auto kuuluu, valmistettiin 1953-1956. Seuraajana oli sitten kolmas mallisukupolvi jne.
F-sarjan toista sukupolvea oli saatavilla F-100, F-250, F-350, F-500, F-600, F-700, F-750, F-800 ja F-900 -mallimerkinnöillä. Numerosarja liittyy ajoneuvon valittavissa olevaan suurimpaan sallittuun kokonaispainoon (GVWR Gross Vehicle Weight Rating). F-600 -mallin kokonaispaino oli 16 000 lb eli 7257kg.
![](https://www.puranenmachinery.fi/wp-content/uploads/2023/08/Ford-F-620_02.jpg)
Konepellin sivuilla olevaa Ford F-620 -merkkiä ei löydy Yhdysvalloista tehdystä varaosakirjasta, eikä siten ole varaosina saatavilla. Kaikki netistä tunnistamani F-620 -autot ovat olleet Keski- tai Pohjois-Euroopassa ja Yhdysvalloissa puolestaan F-600 -merkinnällä. Lisäksi kaikki nuo F-620 -autot ovat olleet toisen sukupolven F-sarjalaisia. Joitakin arvailuja olen löytänyt, että F-620 -merkintä liittyisi tuplaperään tai koulubussialustaan, mutta tuplaperä on ollut valinnaisvarusteena F-600 -malliin, eikä se ainakaan Yhdysvalloissa ole vaikuttanut mallimerkintään. Koulubusseille oli oma mallimerkintänsä ja mm. akseliväli oli erilainen, kuin näissä F-620 -merkinnällä olevilla autoilla. Myöskään maili- tai kilometrimittari ei asiaan ole vaikuttanut, sillä varaosakirjan mukaan Pohjois-Amerikassa on molempia ollut saatavilla F-600 -malliin. Edellä mainittujen asioiden perusteella arvelisin mallimerkinnän F-620 liittyvän siihen, että alustan kokoonpano on tehty Yhdysvaltojen ulkopuolella. Asiasta olisi mielenkiintoista kuulla lisätietoa.
![](https://www.puranenmachinery.fi/wp-content/uploads/2023/08/Ford-F-620_01.jpg)
Valokuvia korin kunnon kartoituksesta.
![](https://www.puranenmachinery.fi/wp-content/uploads/2023/08/Ford-F-620_EZ-662_09.jpg)
![](https://www.puranenmachinery.fi/wp-content/uploads/2023/08/Ford-F-620_EZ-662_10.jpg)
![](https://www.puranenmachinery.fi/wp-content/uploads/2023/08/Ford-F-620_EZ-662_20.jpg)
![](https://www.puranenmachinery.fi/wp-content/uploads/2023/08/Ford-F-620_EZ-662_19.jpg)
![](https://www.puranenmachinery.fi/wp-content/uploads/2023/08/Ford-F-620_EZ-662_18.jpg)
![](https://www.puranenmachinery.fi/wp-content/uploads/2023/08/Ford-F-620_EZ-662_17.jpg)
![](https://www.puranenmachinery.fi/wp-content/uploads/2023/08/Ford-F-620_EZ-662_16.jpg)
![](https://www.puranenmachinery.fi/wp-content/uploads/2023/08/Ford-F-620_EZ-662_15.jpg)
![](https://www.puranenmachinery.fi/wp-content/uploads/2023/08/Ford-F-620_EZ-662_14.jpg)
![](https://www.puranenmachinery.fi/wp-content/uploads/2023/08/Ford-F-620_EZ-662_13.jpg)
![](https://www.puranenmachinery.fi/wp-content/uploads/2023/08/Ford-F-620_EZ-662_12.jpg)
Vaikka vuodet ovat jättäneet jälkensä autoon, niin tärkeintä on että auto on edelleen olemassa! Autovanhus kertoo ennen entisöintiäänkin omaa tarinaansa menneistä ajoista: automerkistä ja aikakauden autoilusta, ajoneuvon suomalaisesta korityöstä ja ennenkaikkea palokunnasta, palokuntatyöstä ja palokuntaveteraaneista.